Kwestia wynagrodzeń za sprawy prowadzone z urzędu od lat budzi szereg kontrowersji. Z jednej bowiem strony nie ulega wątpliwości, iż są one nieadekwatne do pracy i zaangażowania, których wymagają, z drugiej zaś racjonalnie trudno byłoby oczekiwać, aby niejako z nadania państwa – jak to postrzega wiele osób – adwokaci pełnymi garściami czerpali z możliwości wykonywania koncesjonowanej pracy. Punkt widzenia pełnomocników i obrońców, to zatem jedna strona medalu, druga zaś, to powszechne odczucia społeczeństwa, często wynikające z braku rzetelnej informacji o realiach wykonywania zawodu adwokata.
MacLawye® będzie zadawał Proste pytania kandydatom, którzy oficjalnie zgłosili swój zamiar ubiegania się o wybór na stanowisko Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej. Będą to krótkie materiały wideo odwołujące się do treści artykułów i głosów w debacie przedzjazdowej. Od woli kandydatów zależy, czy odpowiedzą wprost na łamach MacLawye®’a, czy w formie wpisu na swoim profilu fb, czy też w jakikolwiek inny sposób. Będziemy te odpowiedzi publikowali.
Więc stawiam prawdziwe pieniądze przeciwko kasztanom, że ten wpis uzyska większą oglądalność niż problematyka wynagrodzeń adwokackich, dokumentowania szkoleń punktami, komunikacji między środowiskiem adwokackim a Naczelną Radą Adwokacką i inne wpisy istotne dla środowiska adwokackiego. Ano takie czasy.
Art. 16 ust. 2 Prawa o adwokaturze stanowi, że stawki te określa „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych”. Trudno jest wyobrazić sobie aby rozporządzenie ministra jak i opinia Naczelnej Rady Adwokackiej były opracowywane bez badań i analizy kosztów wykonywania zawodu adwokata.
Niby odpowiedź na pytanie skąd się biorą stawki opłat za czynności adwokackie jest prosta: z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności adwokackie, wydanego na podstawie art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2015 r. poz. 615, z późn. zm.) i opublikowanego w DZ.U. z 2015 r. pod poz. 1800. Dobrze. Ale skąd się biorą w tym rozporządzeniu ? Wszak art. 16 ust. 2 Prawa o adwokaturze stanowi, że stawki te określa „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej RadyAdwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych”. Trudno jest wyobrazić sobie aby rozporządzenie ministra jak i opinia Naczelnej Rady […]
Tak, szeregowi adwokaci mają dość nicnierobiących władz samorządowych, które uważają, że jest dobrze, bo im jest dobrze, a muzyka na Titaniku gra. Mają dość bufonady i ignorancji ze strony władz samorządowych dla problemów szeregowego adwokata. Mają dość warunków pracy, w jakich przyszło im wykonywać zawód. Zróbmy coś z tym, zanim będzie za późno (o ile już nie jest za późno). W dwóch największych ogólnopolskich grupach dyskusyjnych na facebook’u coraz więcej głosów krytycznych o działaniach Naczelnej Rady Adwokackiej. O ile w grupie Polska Palestra recenzowanie działań (braku działania) organów samorządu adwokackiego ma już swoją tradycję (i kilkakrotnie już zmusiło Naczelną Radę Adwokacką bądź to do działania bądź do zmiany decyzji – […]