Wynagrodzenie nie może być jałmużną

Wynagrodzenie nie może być jałmużną

Kwestia wynagrodzeń za sprawy prowadzone z urzędu od lat budzi szereg kontrowersji. Z jednej bowiem strony nie ulega wątpliwości, iż są one nieadekwatne do pracy i zaangażowania, których wymagają, z drugiej zaś racjonalnie trudno byłoby oczekiwać, aby niejako z nadania państwa – jak to postrzega wiele osób – adwokaci pełnymi garściami czerpali z możliwości wykonywania koncesjonowanej pracy. Punkt widzenia pełnomocników i obrońców, to zatem jedna strona medalu, druga zaś, to powszechne odczucia społeczeństwa, często wynikające z braku rzetelnej informacji o realiach wykonywania zawodu adwokata.

Proste pytania #1

Proste pytania #1

MacLawye® będzie zadawał Proste pytania kandydatom, którzy oficjalnie zgłosili swój zamiar ubiegania się o wybór na stanowisko Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej. Będą to krótkie materiały wideo odwołujące się do treści artykułów i głosów w debacie przedzjazdowej. Od woli kandydatów zależy, czy odpowiedzą wprost na łamach MacLawye®’a, czy w formie wpisu na swoim profilu fb, czy też w jakikolwiek inny sposób. Będziemy te odpowiedzi publikowali.

Dochód kancelarii adwokackiej. Czy możemy liczyć na podniesienie stawek opłat za czynności adwokackie ?

Dochód kancelarii adwokackiej. Czy możemy liczyć na podniesienie stawek opłat za czynności adwokackie ?

Art. 16 ust. 2 Prawa o adwokaturze stanowi, że stawki te określa „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych”. Trudno jest wyobrazić sobie aby rozporządzenie ministra jak i opinia Naczelnej Rady Adwokackiej były opracowywane bez badań i analizy kosztów wykonywania zawodu adwokata.

Skąd się biorą stawki opłat za czynności adwokackie?

Skąd się biorą stawki opłat za czynności adwokackie?

Niby odpowiedź na pytanie skąd się biorą stawki opłat za czynności adwokackie jest prosta: z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności adwokackie, wydanego na podstawie art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2015 r. poz. 615, z późn. zm.) i opublikowanego w DZ.U. z 2015 r. pod poz. 1800. Dobrze. Ale skąd się biorą w tym rozporządzeniu ? Wszak art. 16 ust. 2 Prawa o adwokaturze stanowi, że stawki te określa “Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej RadyAdwokackiej i Krajowej Rady Radców Prawnych”. Trudno jest wyobrazić sobie aby rozporządzenie ministra jak i opinia Naczelnej Rady […]

Szeregowi adwokaci mają po prostu dość

Szeregowi adwokaci mają po prostu dość

Tak, szeregowi adwokaci mają dość nicnierobiących władz samorządowych, które uważają, że jest dobrze, bo im jest dobrze, a muzyka na Titaniku gra. Mają dość bufonady i ignorancji ze strony władz samorządowych dla problemów szeregowego adwokata. Mają dość warunków pracy, w jakich przyszło im wykonywać zawód. Zróbmy coś z tym, zanim będzie za późno (o ile już nie jest za późno). W dwóch największych ogólnopolskich grupach dyskusyjnych na facebook’u coraz więcej głosów krytycznych o działaniach Naczelnej Rady Adwokackiej. O ile w grupie Polska Palestra recenzowanie działań (braku działania) organów samorządu adwokackiego ma już swoją tradycję (i kilkakrotnie już zmusiło Naczelną Radę Adwokacką bądź to do działania bądź do zmiany decyzji – […]

Sędziowie przyznają, że są głupsi od adwokatów

Sędziowie przyznają, że są głupsi od adwokatów

Dawno już nie zdarzyło mi się (poza rozprawami apelacyjnymi) aby sąd po zamknięciu rozprawy wydał wyrok. Nie wiem jak jest poza Wielkopolską ale u nas, po zamknięciu rozprawy sędzia szybciutko spogląda w kalendarz i ustala termin publikacyjny wyroku. To bardzo zła praktyka, bo pozbawia wyrok sądowy istoty rozstrzygnięcia zapadającego w wyniku kontradyktoryjnego procesu. A gdy sąd orzeka w składzie jednoosobowym, co przecież jest już regułą, upodobnia wyrok sądu do decyzji administracyjnej, zapadającej gdzieś poza salą sądową przy sędziowskim biurku, zaś samego sędziego sprowadza do roli urzędnika. Zgodnie z przepisem art. 326 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, ogłoszenie wyroku powinno nastąpić na posiedzeniu, na którym zamknięto rozprawę. Jednakże w sprawie zawiłej […]

Antyadwokacki projekt ustawy zgłoszony przez parlamentarną opozycję (PO)

Antyadwokacki projekt ustawy zgłoszony przez parlamentarną opozycję (PO)

PO_Budka Grupa posłów Platformy Obywatelskiej zgłosiła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, dołączając tym samym do antyadwokackiej polityki obecnego kierownictwa ministerstwa sprawiedliwości. W zasadzie nie ma się czemu dziwić, ponieważ Platforma Obywatelska gdy nie była opozycją prowadziła antyadwokacką politykę nader skutecznie. Nie kto inny a właśnie politycy PO zafundowali Adwokaturze Polskiej utratę ostatniego wyróżnika jej tożsamości, czyli wyłączności prowadzenia obron karnych. Z jakim skutkiem ? Ano radcowie prawni do obron karnych jakoś masowo się nie garną a Adwokatura Polska utraciła monopol nadzoru nad wykonywaniem obowiązków obrończych i kształtowaniem etyki obrończej. W psuciu systemu prawnego PiS jest mistrzem absolutnym. Opozycja jak widać stara mu się dorównać. Projekt […]

Adwokaci nie milczcie

Adwokaci nie milczcie

Wojciech Sawiński Rządy PiS to trudne czasy dla polskiej demokracji. Czym szybciej wzrasta społeczna obojętność na łamanie Konstytucji, tym bardziej spadają szanse obywatela w potencjalnym starciu z państwem. W tym momencie przedstawiciele wszystkich środowisk prawniczych muszą solidarnie opowiedzieć się po stronie obywatelek oraz obywateli i stanowczo żądać zaprzestania prac parlamentarnych nad ustawami o KRS i Sądzie Najwyższym. Zanim jeszcze podjąłem decyzję o kierunkach swojego rozwoju zawodowego, zdawałem sobie sprawę, że z profesji adwokata płynie zdecydowanie więcej odpowiedzialności, niż przywilejów. Wykonywanie tego zawodu to nie honory, a ciężka praca. Nie wszyscy mają tego świadomość, ale wykonywanie obowiązków adwokata nie sprowadza się do noszenia garnituru i wykonywania mechanicznych czynności przez osiem godzin […]