Gowin – Grabarczyk – Budka – Gowin

Pan Jarosław Gowin został ministrem sprawiedliwości, bo – jak pamiętamy z rekomendacji Donalda Tuska – miał fijoła na punkcie deregulacji. W rzeczy samej zderegulował co się dało. Najbardziej zderegulował małe sądy likwidując 71 z nich. Jego następca na urzędzie, Pan Cezary Grabarczyk, wiele napsuć nie zdążył; i osiągnął wielki sukces przywracając do istnienia 71 sądów zlikwidowanych przez swojego poprzednika. Czy likwidacja małych sądów była realizacją programu Platformy Obywatelskiej w obszarze reformy sądownictwa tego nie wiemy. No bo jak była wprowadzana to Pan Jarosław Gowin był w PO i realizował politykę rządu. Ale Pan Cezary Grabarczyk też był w PO i też realizował politykę rządu.

Trzecia władza – siedemnaście lat później

To zdumiewające, że od 1998 r. to co sądzę o konieczności zreformowania polskiego wymiaru sprawiedliwości wciąż pozostaje aktualne. Głos krytyczny w stosunku do polityków, którzy manipulują przy reformowaniu polskiego wymiaru sprawiedliwości, jaki wypowiedziałem w 1998 r. wciąż pozostaje aktualny. (Niestety !) – cytuję tutaj najwcześniejszą moją wypowiedź “udokumentowaną” w sieci. O konieczności zreformowania sądownictwa mówie i piszę od 1987 r. Niemal 30 lat. I w tym czasie politycy fundują nam w obszarze wymiaru sprawiedliwości “reformy”, które kryzys polskiego sądownictwa pogłebiają. [Wprost Nr 48 z 1998 r] Reformy ustrojowe (administracji publicznej i ubezpieczeń społecznych) przeprowadzane bądź zapowiadane przez rząd, a także w pewnym stopniu reformy służby zdrowia i systemu oświaty odwracają […]

Adwokatura powinna być elitarna

Radcowie prawni nie powinni uzyskać uprawnień do bycia obrońcami w procesach karnych. Jeśli chcą być obrońcami, mogą – w obecnym stanie prawnym – złożyć wniosek o wpis na listę adwokatów; prawo do takiego wpisu mają z mocy ustawy. Samorząd radcowski nie ma prawa zawłaszczać uprawnień Adwokatury Polskiej. 8 listopada 2012 r. wpłynął do Sejmu Rzeczypospolitej rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnegi, ustawy – Kodeks karny i niektórych innych ustaw. Projekt ten w art. 1 punkt (27) poprzez nadanie nowego brzmienia art. 82 kpk, przewiduje przyznanie radcom prawnym uprawnień obrońców w sprawach karnych.

Adwokatura walczy o lepszą legislację

Adwokatura walczy o lepszą legislację

W Gazecie Wyborczej z dnia 11 kwietnia 2013 r. opulikowany został artykuł Artura Kiełbasińskiego pod tytułem „Adwokaci lobbowali, żeby ograniczyć zmiany w e-sądzie”. Artykuł ten jest wyjątkowo nierzetelny. Już sam tytuł wprowadza czytelnika w błąd. Otóż lobbing prowadzony na rzecz Naczelenej Rady Adwokackiej przez prowadzaoną przeze mnie Kancelarię Lobbingu i Legislacji nigdy nie zmierzał w kierunku ograniczenia zmian w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Było dokładnie odwrotnie. Lobbing zmierzał do nieobejmowania przepisami zasadnymi w elektronicznym postępowaniu innych rodzajów postępowań sądowych. Nie ma żadnego uzasadnienia dla nakładania na powoda wytaczającego powództwo rozwodowe obowiązku podawania numeru PESEL pozwanego małżonka. W historii sądownictwa nie zdarzył się przypadek aby ktokolwiek rozwiódł się (bądź zamierzał się rozweść) […]

Co się dzieje na posiedzeniach Rady Ministrów ?

Decyzją z dnia 21 stycznia 2013 r. Prezes Rady Ministrów odmówił udzielenia informacji publicznej i udostępnienia protokołu posiedzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. w zakresie dyskusji nad przedłożonym przez Ministra Sprawiedliwości projektem założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych oraz ustawy Kodeks postępowania cywilnego. To nie pierwszy taki przypadek, a rzekome prawo Prezesa Rady Ministrów do odmowy ujawniania protokołów z posiedzeń Rady Ministrów był już raz rozpatrywał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie i podzielił pogląd Prezesa Rady Ministrów sprowadzający się do tezy, że z faktu, iż posiedzenia Rady Ministrów są niejawne wynika, że niejawne są także protokoły z tych posiedzeń. Trudno jest zgodzić się z takim […]

Ministerstwo Sprawiedliwości S.A.

Oceniając wydatki jakie ministerstwo sprawiedliwości ponosi w związku z drukiem i dystrybucją znaków opłaty sądowej (w artykule Policzmy) oraz proponując inne niż likwidacja znaków opłaty oszczędności budżetowe związane z drukiem i dystrybucją znaków popełniłem błąd. Usprawiedliwia mnie fakt, że pisząc o kosztach druku i dystrybucji znaków opierałem się na informacji ministra sprawiedliwości, zamieszczonej w uzasadnieniu pierwszego projektu założeń do ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych, z której wynikało, że Skarb Panstwa z tytułu dystrybucji znaków płaci bankowi PKO BP 9% prowizji, zaś innym podmiotom sprzedającym znaki opłaty od 0% do 5% prowizji. Tak podana przez ministra sprawiedliwości informacja prowokowała pytanie: dlaczego bank PKO BP korzysta z uprzywiljowania i otrzymuje […]

Uchwała ORA w Katowicach przeciwko likwidacji znaków opłaty sądowej – podziękowania i opinie

ORA w Katowicach na posiedzeniu w dniu 9 sierpnia 2012 r. zajęła stanowisko, odnoszące się do planów likwidacji znaków opłaty sądowej. Uchwała Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach była dzisiaj prawdziwym “newsem” wszystkich liczących się pism prawniczych w Polsce. O uchwale poinformowała Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Gazeta Prawna, Dziennik Zachodni. Na facebook’owym forum dyskusyjnym adwokatów Polska Palestra, – gdzie od kilku tygodni trwa krytyczna dyskusja w sprawie pomysłu likwidacji znaków opłaty sądowej – ukazały się wpisy, dziękujące Okręgowej Radzie Adwokackiej w Katowicach, za podjęcie uchwały. Po uchwale Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach, przerwał milczenie oficjalny portal informacyjny Adwokatury, adwokatura.pl informując, że w tym tygodniu Naczelna Rada Adwokacka ponownie skierowała do Ministra Sprawiedliwości […]