Opinia prawna w sprawie mocy obowiązującej art. 137 i 137a ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

Poznań, dnia 23 listopada 2015 r. OPINIA PRAWNA Przedmiot opinii: Przedmiotem opinii jest wykładnia gramatyczna i systemowa art. 137 ustawy z dnia 15 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym i art. 137a tejże ustawy w brzmieniu ustalonym art. 1 ust. 6 ustawy z dnia 19 listopada 2015 r. o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym; oraz możliwość dokonania w oparciu o aktualne brzmienie ustawy złożenia na ręce Marszałka Sejmu wniosku w przedmiocie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego, których kadencja upływa w 2015 r. Zasrzeżenie: Przedmiotem opinii nie jest tryb uchwalenia ustawy o Trybunale Konstytucyjnym ani tryb uchwalenia ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjny ani kwestia zgodności z Konstytucją przepisów art. 137 […]

NRA złozyła wniosek do TK w sprawie art. 82 k.p.k. – historia wystąpienia i treść wniosku

Wniosek Naczelnej Rady Adwokackiej do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie przyznania radcom prawnym uprawnień obrońców został złożony. Fakt, że wniosek wreszcie wpłynął do Trybunału Konstytucyjnego powoduje, że adwokaci nie powinni go krytykować publicznie i poprzeć pełnomocników Naczelnej Rady Adwokackiej w ich działaniach. Jest tak dlatego, bowiem znowelizowane przepisy procedury karnej przyznające radcom prawnym uprawnienia obrońców w sprawach karnych są niezgodne z Konstytucją RP a samorząd zawodowy radców prawnych jest kompletnie nieprzygotowany do sprawowania pieczy nad zawodem obrońcy, co zagraża konstytucyjnemu prawu każdego obywatela do obrony. I tyle. Zresztą wniosek w części, w której wskazuje wzorce kontroli okreslone w art. 17, 32 i 42 Konstytucji jest skostruowany poprawnie i był przedmiotem licznych – także zewnętrznych, poza […]

W sprawie znaków sądowych bez zmian

Minister sprawiedliwości 28 maja 2013 r. po raz kolejny (bodaj piąty) skierował pod obrady Komistetu Stałego Rady Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych, zakładający likwidację znaków opłaty sądowej. Oczywiście projekt założeń niewiele różni się od projektów poprzednich. Rządowe Centrum Legislacji pismem z dnia 14 czerwca 2013 r.zwróciło uwagę, że projekt powinien być uzupełniony o wyniki konsultacji społecznych. Minister sprawiedliwości pismem z dnia 13 czerwca 2013 r. przedłożył „materiał uzupełniający” odnoszący się do wyników konsultacji społecznych. W zasadzie „materiał uzupełniający” sporządzono metodą „kopiuj i wklej”, bowiem nie zawiera on żadnego nowego uzasadnienia do stanowiska ministerstwa sprawiedliwości nieuwzględniającego zastrzeżeń zgłosoznych do projektu likwidacji znaków opłaty sądowej. Ministerstwo […]

Adwokatura walczy o lepszą legislację

Adwokatura walczy o lepszą legislację

W Gazecie Wyborczej z dnia 11 kwietnia 2013 r. opulikowany został artykuł Artura Kiełbasińskiego pod tytułem „Adwokaci lobbowali, żeby ograniczyć zmiany w e-sądzie”. Artykuł ten jest wyjątkowo nierzetelny. Już sam tytuł wprowadza czytelnika w błąd. Otóż lobbing prowadzony na rzecz Naczelenej Rady Adwokackiej przez prowadzaoną przeze mnie Kancelarię Lobbingu i Legislacji nigdy nie zmierzał w kierunku ograniczenia zmian w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Było dokładnie odwrotnie. Lobbing zmierzał do nieobejmowania przepisami zasadnymi w elektronicznym postępowaniu innych rodzajów postępowań sądowych. Nie ma żadnego uzasadnienia dla nakładania na powoda wytaczającego powództwo rozwodowe obowiązku podawania numeru PESEL pozwanego małżonka. W historii sądownictwa nie zdarzył się przypadek aby ktokolwiek rozwiódł się (bądź zamierzał się rozweść) […]

W legislacji nie może być kompromisów

W legislacji nie może być kompromisów

10 kwietnia 2013 r. Komisja Ustawodawcza Senatu przyjęła poprawki do uchwaalonej przez Sejm w dniu 22 marca 2013 r. ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego. Przyjęte przez Komisję poprawki istotnie poprawiają uchwaloną ustawę. Przede wszystkim likwidują instytucję “przedsądu” jaką stawał się obowiązek uzyskiwania w postępowaniu administracyjnym zaświadczenia o numerze PESEL, w każdym postępowaniu (to trzeba mocno podkreślić w każdym, nie tylko w elektronicznym postępowaniu upominawczym). Poprawki przyjęte przez Komisję na wniosek Przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Pana Senatora Piotra Zientarskiego były wynikiem silnego lobbingu Naczelnej Rady Adwokackiej, rzetelnie komentowanego w Dzienniku-Gazecie Prawnej (jedynie w tym dzienniku, bowiem w pozostałych pismach, także w dodatkach prawniczych, pojawiło się bardzo wiele przekłamań), zarówno co […]

Uchwała ORA w Katowicach przeciwko likwidacji znaków opłaty sądowej – podziękowania i opinie

ORA w Katowicach na posiedzeniu w dniu 9 sierpnia 2012 r. zajęła stanowisko, odnoszące się do planów likwidacji znaków opłaty sądowej. Uchwała Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach była dzisiaj prawdziwym “newsem” wszystkich liczących się pism prawniczych w Polsce. O uchwale poinformowała Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Gazeta Prawna, Dziennik Zachodni. Na facebook’owym forum dyskusyjnym adwokatów Polska Palestra, – gdzie od kilku tygodni trwa krytyczna dyskusja w sprawie pomysłu likwidacji znaków opłaty sądowej – ukazały się wpisy, dziękujące Okręgowej Radzie Adwokackiej w Katowicach, za podjęcie uchwały. Po uchwale Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach, przerwał milczenie oficjalny portal informacyjny Adwokatury, adwokatura.pl informując, że w tym tygodniu Naczelna Rada Adwokacka ponownie skierowała do Ministra Sprawiedliwości […]

Historia znaczka sądowego

Z historii znaczka sądowego w Polsce, prezentujemy znaczek z okresu zaboru rosyjskiego za 25 kopiejek, znaczek z okresu okupacji wydany dla obszarów tzw. Generalnego Gubernatorstwa. Znaczki z lat dwudziestych emitowane w markach polskich; i późniejsze, już po reformie Grabskiego, w groszach i złotych polskich. Bardziej współczesne znaki opłaty sądowej z lat 1949 – 1955 i niemal współczesne z okresu PRL’u. Chcemy pokazać pewną tradycję, którą obecnie nazywa się anachronizmem.

Gowin chce likwidacji znaków opłaty sądowej

Dobrze wiemy jak trudno jest odwieźć urzędnika od pomysłu, który został przez niego oficjalnie wyartykułowany. Natura ludzka, a urzędnicza zwłaszcza, taka jest, że pomysł – choćby nie wiedzieć jak głupi – raz wysłowiony, nabiera własnego życia a urzędnik będzie go bronił wbrew głosom rozsądku do upadłego.